De economische crisis, en de vaak genoemde opkomst van internetverkoop, heeft zijn sporen nagelaten in het Nederlandse retaillandschap. Grote ketens (V&D!) redden het niet en verdwenen uit het straatbeeld. Te midden van de schoenenwinkels die het evengoed zwaar hadden boekte van Haren vorig jaar een omzettoename van 12%. Het NRC analyseerde in een artikel begin deze maand waarom van Haren het zoveel beter doet dan andere schoenenverkopers, en daarnaast vrij weinig last heeft van online concurrentie.
De vier factoren die doorslaggevend zijn voor het succes van van Haren zijn volgens het NRC:
- Service – de onderneming durft te pionieren met nieuwe concepten en assortimenten
- Groot Moederbedrijf – Het bedrijf is onderdeel van het Duitse concern Deichmann met een omzet van € 4.8 miljard
- De Crisis – van Haren had voor de crisis het roer al succesvol omgegooid. De crisis maakte het de concurrentie lastiger
- Management – Het management besloot, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de winkels van Mackintosh, te blijven investeren in de fysieke winkels
Lees het hele artikel op NRC.nl
headerafbeelding via zeeprojects 3D-communicatie